Tuesday, December 15

စိတၱာႏုပႆနာ ရွုနည္း အေျခခံ


     မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး ေဟာစဥ္အတိုင္း စိတၱာႏုပႆနာ (အေျခခံ)က စျပီး ေျပာၾကတာေပါ့။ ဆရာေတာ္ၾကီးက ပထမဦးစြာ ခႏၶာ ငါးပါးကို သတိပ႒ာန္ ေလးပါးန႔ဲ ေဝဖန္ပုံကို ျပတယ္။ သူ႔စကားအတိုင္း ဆိုရင္ျဖင့္ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ သတိပ႒ာန္ ေလးပါးန႔ဲ ေဝဖန္လိုက္လို႔ရွိရင္ ကိုယ္ၾကီးကို ရွုရင္ ကာယာႏုပႆနာ ေဝဒနာကို ရွုရင္ ေဝဒနာႏုပႆနာ စိတ္ကို ရွုရင္ စိတၱာႏုပႆနာ သစၥာကို ရွုရင္ ဓမၼာႏုပႆနာလို႔ မွတ္ၾကပါ။ (စာအုပ္ ၂၇ ႏွာ ၁၅၆) ဒီလို ေဝဖန္ျပျပီးမွ စိတၱာႏုပႆနာရ႕ဲ အေျခခံေတြကို စျပီး ေဟာတယ္။

     စိတၱာႏုပႆနာ ဆိုတာ ဘာလဲ။ ကိုယ့္ စိတ္ကို ကိုယ္ ရွုတာ စိတၱာႏုပႆနာပဲတ့ဲ။ စိတ္ကို စိတ္န႔ဲ ရွုတာ စိတၱာႏုပႆနာေပါ့ဗ်ာ။ ဒါဆိုရင္ အရွုခံလည္း စိတ္ပဲ ရွုဉာဏ္လည္း စိတ္ပဲေပါ့။ ေပၚျပီလား။ ဘယ္သူ႔ စိတ္ကို ဘယ္သူ႔ စိတ္န႔ဲ ရွုရမွာလဲ။ (ကိုယ့္စိတ္ကို ကိုယ့္ဉာဏ္န႔ဲ ရွုရမွာပါဘုရား) ဒါဆိုရင္ ကိုယ့္စိတ္ ကိုယ့္ သႏၲာန္မွာ စိတ္ေတြ ခဏခဏ ေပၚေနသားန႔ဲ ကိုယ့္စိတ္ကို ကိုယ္ မရွုမိလို႔ နိဗၺာန္ မေရာက္တာပဲ။ ကိုယ့္ စိတ္ကို ရွုမိရင္ နိဗၺာန္ပို႔မွာ ေသခ်ာတယ္ေနာိ။  ကိုယ့္စိတ္ ဆိုတာက အနည္းကေလးပါ။ ဆယ့္သုံးခုပဲ ရွိတယ္။ ထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေနလို႔ မ်ားတယ္ ထင္ေနတာ။ ပုထုဇဥ္မွာ ပုထုဇဥ္ စိတ္ပဲရွိတယ္။ ေမ်ာက္စိတ္လိုပဲ ခဏခဏ ေျပာင္းလဲေနတယ္။ ေျပာင္းလဲေနတယ္ ဆိုေတာ့ ခိုင္ေန ျမဲေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္ျပီး ပ်က္လိုက္ ပ်က္ျပီးေနာက္ စိတ္တစ္မ်ဳိးေပၚလိုက္ ျဖစ္ေနတာေပါ့။ 

    ကဲ အလုပ္စဥ္ ေျပာရရင္ မ်က္လုံးဖြင့္လိုက္ေတာ့ ေရွ႕မွာ ရွိတာ ျမင္တာပဲ။ အဲဒါ ျမင္စိတ္ကေလး ေပၚတာပဲေပါ့။ အလုပ္သေဘာက မ်က္စိထဲ ျမင္စိတ္ ေပၚရင္ ဉာဏ္ထဲမွာ ျမင္စိတ္ ေပၚတာပဲလို႔ သိေပးရတယ္။ နားထဲ အသံၾကားရင္ ၾကားစိတ္ ေပၚတာပဲလို႔ သိေပး။ ႏွာေခါင္းထဲ အန႔ံကေလး ေပၚလာရင္ နံစိတ္ ေပၚတာပဲလို႔ သိေပး။ စိတ္ေပၚတိုင္းမွာ သိေပးရမွာ။ ေပၚတာက တျခား သိတာက တျခားေနာ္။ ေပၚတာက ေရွ႕က သိတာက ေနာက္က လိုက္ရတ့ဲသေဘာ။ ကိုယ့္ခႏၶာ ဘယ္ေနရာမွာပဲ ဘာစိတ္ပဲ ေပၚေပၚ ေရွ႕က ေပၚေနတ့ဲ စိတ္ကို ေနာက္က သိတ့ဲ ဉာဏ္ကေလးန႔ဲ လိုက္တတ္ရမယ္။ အျပင္ဘက္မွာ ေပၚတာက ျမင္စိတ္ ၾကားစိတ္ နံစိတ္ စားစိတ္ ထိ သိစိတ္ ဒါပဲ ရွိတယ္။ သူတို႔ကလည္း ေပၚလာျပီး ဒီအိမ္မွာ ၾကာၾကာ မေနဘူး။ ျပန္ေပ်ာက္သြားၾကေတာ့ ဧည့္သည္န႔ဲ တူလို႔ အျပင္ ဧည့္သည္စိတ္ေတြလို႔ ဆိုၾကရတာေပါ့။ အျပင္ ဧည့္သည္ ငါးေယာက္ပဲ ထားပါ။ ဒီစိတ္ေတြဟာလည္း တစ္ခု ေပၚရင္ က်န္ ေလးခု မေပၚဘူး။ ဒီေတာ့ ေပၚေနတ့ဲ စိတ္တစ္ခုတည္းကိုပဲ ေနာက္က သတိကပ္ျပီး သိေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ဒီ အျပင္ ဧည့္သည္စိတ္ေတြက အစီအစဥ္အတိုင္း ေပၚတာ မဟုတ္ဘူး။ အေၾကာင္း တိုက္ဆိုင္သလို ေပၚခ်င္သလို ေပၚတာပဲ။ ေပၚတိုင္း အသိ လိုက္ေပးရမယ္။ ဒါက အလုပ္သေဘာပဲ။ ပထမအဆင့္ ကိုယ့္စိတ္ ေပၚတာ ကိုယ္သိေအာင္ လုပ္တာ စိတၱာႏုပႆနာပဲ။ ကိုယ့္စိတ္ကိုယ္ မသိၾကလို႔ ဒကာ ဒကာမေတြ ခက္ေနၾကတာ။ အတြင္းက လာတ့ဲ ဧည့္သည္စိတ္ေတြလည္း ရွိေသးတယ္။ ေလာဘစိတ္ ေဒါသစိတ္ ေမာဟစိတ္ အေလာဘစိတ္ အေဒါသစိတ္ ေတြးၾကံစိတ္ အတြင္းဧည့္သည္က ေျခာက္ေယာက္။ အျပင္ ဧည့္သည္ ငါး အတြင္း ဧည့္သည္ ေျခာက္ဆိုေတာ့ ဆယ့္တစ္ေယာက္ေပါ့။

     ေကာင္းျပီ။ အသက္ ရွဴရာမွာ ရွိေနတ့ဲ ဝင္ေလစိတ္ ထြက္ေလစိတ္ ဆိုတာ ႏွစ္ခု ရွိေသးတယ္။ ဝင္ေလ ရွဴတ့ဲ စိတ္ ထြက္ေလ ထုတ္တ့ဲ စိတ္။ ဒီ စိတ္ ႏွစ္စိတ္က ဒီ အိမ္မွာ အျမဲေနတယ္။ ေပ်ာက္ ပ်က္မသြားဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ ႏွစ္ခုကိုေတာ့ အိမ္သည္ စိတ္ႏွစ္စိတ္လို႔ မွတ္ရမယ္။ ဒါဆို အားလုံး အျပင္ ဧည့္သည္ အတြင္း ဧည့္သည္ အိမ္သည္စိတ္ ဘယ္ႏွစ္စိတ္ ရသလဲ။ ဆယ့္သုံးစိတ္ ရပါတယ္ ဘုရား။ ေအး ပုထုဇဥ္မွာ ဒီ ဆယ့္သုံးစိတ္ ေပၚတိုင္း ေပၚတိုင္း သိေန ဒါပဲ ရွိတယ္။ ဒီအထဲမွာ အေမာဟစိတ္ မပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူက ပညာေစတသိက္ ျဖစ္ေနတယ္။ ရွုေနတ့ဲ ရွုဉာဏ္ဟာ အေမာဟပဲလို႔ မွတ္။

     စိတၱာႏုပႆနာ ဆိုေတာ့ ေပၚတာက စိတၱ သိတာက ႏုပႆနာ ေပါင္းလိုက္ေတာ့ ေပၚတ့ဲ စိတ္ကို အသိလိုက္ျပီး သိေအာင္ လုပ္တာက စိတၱာႏုပႆနာပဲ။ ရွင္းျပီလား။ ေကာင္းျပီ။ ဒီမွာ ပုထုဇဥ္ ရွုစရာ စိတ္ ဆယ့္သုံးခုလို႔ ေဖာ္ျပထားေသာ္လည္း တစ္ခ်ိန္မွာ စိတ္က ေပၚတာ တစ္ခုပဲ ရွိတယ္။ အဲဒီ ေပၚတ့ဲစိတ္ကေလးကို သိေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ဒီလို သိ သိေနရင္ သကၠာယဒိ႒ိ ကြာတယ္။ အဲဒါ သမၼာဒိ႒ိ ျဖစ္ျပီ။ (ႏွာ ၁၇၁) ဒါဆို စိတၱာႏုပႆနာ ဆိုတာ ဘယ္ေနရာမွာ သြားရွုရမလဲ မေမးန႔ဲ စိတ္ ေပၚတ့ဲ ေနရာတိုင္းမွာ ရွုလို႔ ရတယ္။ မီးဖိုေခ်ာင္မွာ ထမင္းဟင္းခ်က္ရင္း ရွု ရတယ္။ လမ္းသြားရင္း ရွု ရတယ္။ လယ္ထြန္ရင္း ေစ်းေရာင္းရင္း ရွု ရတာပဲ။ ေလာဘစိတ္ ျဖစ္ရင္ ေလာဘစိတ္ ျဖစ္တာပဲလို႔ သိေပးလိုက္ အဲဒီလို သိလိုက္ေတာ့ သူက ျဖစ္ျပီး ပ်က္သြားတာ ျမင္မယ္။ ဒါဆို ေလာဘ တဏွာကေန ဥပါဒါန္ကို မကူးႏုိင္ေတာ့ဘူး။ အသိလိုက္တတ္ရင္ သံသရာ ျပတ္တယ္။ အသိ မလိုက္တတ္ရင္ တဏွာကေန ဥပါဒါန္ ကံကို ဆက္ျပီး သံသရာ ရွည္ေရာပဲ။

     ဒီတရားမွာ ဆရာေတာ္ၾကီးက အသိကေလးတစ္လုံး လိုက္တတ္ဖို႔ အေရးကို ဦးစားေပး ေဟာေတာ္မူတာ ေတြ႔ရတယ္။ အသိတစ္လုံး လိုက္တတ္ရင္ သံသရာ ျပတ္ ဒုကၡ ဇာတ္သိမ္းႏုိင္ေၾကာင္းကို ေဟာထားတယ္။ ေမ့တာက အဝိဇၨာ သတိ ရွိတာ သိတာက ဝိဇၨာ အဝိဇၨာကေန ဝိဇၨာျဖစ္ဖို႔ အေရးမွာ အသိ လိုက္တတ္ဖို႔က အဓိက ျဖစ္ပုံကို ေဟာထားတာပဲ။ ဒီလို အသိ ကပ္တတ္ရင္ သူက သံသရာလည္း ျပတ္တယ္။ သကၠာယ ဒိ႒ိကိုလည္း ျဖဳတ္တယ္။ သမၼာဒိ႒ိလည္း ျဖစ္တယ္လို႔ ေဟာထားတယ္။ (ႏွာ ၁၇၉)

     ျမင္စိတ္ ၾကားစိတ္ ျဖစ္တယ္ ပ်က္တယ္ သူ႔ အလုပ္စဥ္အတိုင္း သူ ျဖစ္ေနတယ္။ ငါ မဟုတ္ဘူး သိေတာ့ သကၠာယဒိ႒ိ ျဖဳတ္တယ္။ ကုသုိလ္စိတ္ကေလး ျဖစ္တာ သိေပး။ သူက ျဖစ္လည္း ျဖစ္တယ္။ ျဖစ္ျပီး ပ်က္တာပဲ။ ဒါဟာ စိတ္ကိုလည္း သိတာ မဟုတ္ဘူး။ စိတ္ရ႕ဲ ျဖစ္ပ်က္ အနိစၥကိုကပါ သိတာ။ ဒါကို ဦးသံဒိုင္ကေတာ့ အထက္ ဉာဏ္န႔ဲ သိတ့ဲ အသိလို႔ ဆိုထားတယ္။ တစ္နည္းဆိုေတာ့ ျဖစ္လည္း ျဖစ္ ပ်က္လည္း ပ်က္တာကို သိတာဟာ စိတ္ကေလးေတြ ခဏခဏ ေသသြားတာ အနိစၥေရာက္သြားတာကို သိတာ ျဖစ္တယ္။ ဒါကို ဆရာေတာ္ၾကီးက ကိုယ့္ အေသ ကိုယ္ ျမင္တာလို႔ ေဟာထားတယ္။ (ႏွာ၁၈၁)ကိုယ့္ အေသ ကိုယ္ ျမင္တယ္ ဆိုတာ ကိုယ့္ အနိစၥကို ကိုယ္ သိတာ။ ကိုယ့္ ဒုကၡကို ကိုယ္ သိတာ ဆိုေတာ့ သစၥာကို သိတာပဲ။ ဘုရားသခင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ၾကီးက သစၥာ သိမွ သစၥာကို ေဟာမွ နိဗၺာန္ ေရာက္တယ္လို႔ ေဟာထားေၾကာင္း ဆရာေတာ္က ျပထားတယ္။

     ျဖစ္ပ်က္က ဒုကၡသစၥာ သိတာက မဂၢသစၥာ။ မဂၢသစၥာက ေနာက္လာမည့္ ကိေလသာေတြကို တားလိုက္ေတာ့ သမုဒယသစၥာ ေသတယ္။ သမုဒယသစၥာ ေသေတာ့ သမုဒယ ခ်ဳပ္ေတာ့ ေနာက္ထပ္ ဇာတိ ဒုကၡ ခ်ဳပ္ေရာ။ ဒီတင္ နိေရာဓသစၥာ ေပၚတယ္။ အဲဒါ မဂ္တစ္ခ်က္ဝင္တာန႔ဲ သစၥာေလးခ်က္ တစ္ျပိဳင္နက္ ေပၚတာပဲ။ ကဲ ဒီအထိ ရွင္းျပီလား။

(ရွင္အာဒိစၥရံသီ)

No comments:

Post a Comment