ဆီ ရွင္းပါတယ္ တစ္သြယ္ျခင္းဆီ လို့ ဆိုထားေတာ့ သူက ရွစ္သြယ္ရွိတာပါ
ပထမဆံုးအေနနဲ ့ လကၤာေလးကို တင္ေပးပါ့မယ္
မူလႏွစ္ျဖာ။သစၥာႏွစ္ခု။ ေလးခုအလႊာ။အဂၤ ါတစ္ဆယ္ႏွစ္ပါး။တရားကိုယ္မ်ားႏွင့္။သံုးပါးအစပ္။
ႏွစ္ရပ္မူလ။၀ဋ္သံုး၀ႏွင့္။ကာလသံုးျဖာ။ျခင္းရာႏွစ္ဆယ္။ဤရွစ္သြယ္ကို ။အလြယ္က်က္မွတ္။
သိေစအပ္သည္။သံသရာမွလြတ္ေၾကာင္းတည္း။
ဒါေလး က လကၤာ နံပါတ္(၂) ပါ လကၤာနံပါတ္(၁)ကိုေတာ့မေဖၚျပေတာ့ပါဘူး (၂) က ရြတ္ရတာ
ပိုျပီးအဆင္ေခ်ာလို ့ျဖစ္ပါတယ္။ဤရွစ္သြယ္လို ့ဆိုထားလို့ အဲ့ဒီရွစ္သြယ္ကို နံပါတ္စဥ္နဲ့ရွင္းေပးခ်င္
ပါတယ္။ဘာတစ္ခုမွ အေျခခံေတာင္မသိေသးတဲ့သူေတြအတြက္ အသံုး၀င္ေစခ်င္လို ့ပါ။
(၁)မူလႏွစ္ျဖာ=အ၀ိဇၨာ။တဏွာ
(၂)သစၥာႏွစ္ခု=သမုဒယသစၥာ။ဒုကၡသစၥာ
(၃)ေလးခုအလႊာ=အတိတ္အေၾကာင္းတစ္လႊာ။ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးတစ္လႊာ။ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းတစ္လႊာ။
အနာဂတ္ အက်ိဳးတစ္လႊာ။
(၄)အဂၤ ါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါ.=အ၀ိဇၨာ။သခၤ ါရ။၀ိညာဏ္။နာမ္ရုပ္။သဠာယတန။ဖႆ။ေ၀ဒနာ။
တဏွာ။ဥပါဒါန္။ကမၼဘ၀။ဇာတိ။ဇရာမရဏ။
(၅)သံုးပါးအစပ္=သခၤ ါရ ႏွင့္၀ိညာဏ္ တစ္စပ္။ေ၀ဒနာ ႏွင့္တဏွာ တစ္စပ္။ ကမၼဘ၀ ႏွင့္ဇာတိ တစ္စပ္။
(၆)၀ဋ္သံုး၀=ကိေလသ ၀ဋ္။ကမၼ၀ဋ္။၀ိပါက ၀ဋ္
(၇)ကာလ သံုးျဖာ=လြန္ေလျပီးေသာအတိတ္ကာလ။ယခုျဖစ္ဆဲ ပစၥဳပၸန္ကာလ။
ေနာင္ျဖစ္လတၱံ အနာဂတ္ကာလ
(၈)ျခင္းရာ ႏွစ္ဆယ္=အတိတ္အေၾကာင္းျခင္းရာငါးပါး(၁-ကြက္)။ပစၥဳပၸန္ အက်ိဳးျခင္းရာငါးပါ(၂-ကြက္)
ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းျခင္းရာငါးပါး(၃-ကြက္)။အနာဂတ္ အက်ိဳးျခင္းရာငါးပါ(၄-ကြက္)
အဲ့ဒီရွစ္သြယ္ကို သိမွတ္ပြားမ်ားျပီးပယ္သတ္နိုင္ရင္ နိဗၺာန္ကိုေရာက္မယ္လို ့ဒီလိုဆို
ထားတာျဖစ္ပါတယ္။
ပထမဆံုးတစ္သြယ္ျဖစ္တဲ့ မူလႏွစ္ျဖာ မွာ အ၀ိဇၨာနဲ့တဏွာကိုေဖၚျပထားတယ္
အဲ့ဒီ မူလႏွစ္ျဖာ ေၾကာင့္ ဘ၀ ဘ၀ေတြ မရပ္မနားက်င္လည္ ခဲ့ပါတယ္။ အ၀ိဇၨာ ဆိုတာ မသိတာကို
ေခၚပါတယ္ ဘာကိ္ုမသိ္တာလည္းဆိုရင္သစၥာကိုမသိတာပါ ဘယ္လိုသစၥာလည္းဆိုရင္
ဆင္းရဲတယ္ ဆိုတဲ့ အမွန္တရားကိုမသိတာကိုေျပာတာပါ။ဆင္းရဲတာကို ဆင္းရဲတယ္လို ့မသိပဲ
ခ်မ္းသာတယ္လို ့ထင္ျမင္ျပီး ပင္ပင္ပန္းပန္းၾကိဳးစားေနၾကတယ္။အဲ့လိုမသိလို့ အ၀ိဇၨာလို ့ေခၚတာျဖစ္တယ္
ဆင္းရဲမွန္းမသိေတာ့ လိုခ်င္ရခ်င္တယ္ လိုခ်င္ရခ်င္တာ တဏွာျဖစ္တယ္ တဏွာကို တဏွာမွန္းလဲမသိ
ေတာ့ အဲ့ဒီမသိတာက အ၀ိဇၨာျဖစ္တယ္ အ၀ိဇၨာ မသိျခင္းေၾကာင့္ တဏွာျဖစ္တယ္ တဏွာေၾကာင့္
အ၀ိဇၹာျဖစ္တယ္ ဒီႏွစ္ခု ေၾကာင့္ သံသရာမွာလည္တယ္။
အ၀ိဇၨာေၾကာင့္တဏွာျဖစ္တယ္ တဏွာေၾကာင့္အ၀ိဇၨာျဖစ္တယ္ ဒါက မူလ ႏွစ္ျဖာပါ
သံသရာက ဘယ္ကစတယ္ ဆိုတာကို ျမတ္စြာဘုရားေတာင္မေဟာနိုင္ပါဘူး ဒီမူလ ႏွစ္ျဖာ
ေၾကာင့္ သံသရာလည္ရတယ္လို ့ပဲေျပာနိုင္ခဲ့ပါတယ္ ။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၂) ကေတာ့ ဒုကၡ သစၥာ နဲ့သမုဒယ သစၥာပဲျဖစ္ပါတယ္အစိမ္းေရာင္ေလးနဲ့
၀ိုင္းျပထားပါတယ္။
ဒုကၡ သစၥာ ဆိုတာ ဆင္းရဲျခင္းအမွန္တရားကိုဆိုတာပါ
သမုဒယ သစၥာ ဆိုတာ ဆင္းရဲျဖစ္ေစေၾကာင္း အမွန္တရားကိုဆိုတာပါ
သတၱ၀ါေတြဟာ ဆင္းရဲတာကိုဆင္းရဲမွန္းမသိလုိ႕ခ်မ္းသာတယ္လို ့ပဲျမင္လို့႕
လိုခ်င္ရခ်င္ပါတယ္ လိုခ်င္ရခ်င္တဲ့ တဏွာစိတ္ေၾကာင့္ ဆုေတြေတာင္းၾကပါတယ္
ဆုေတြေတာင္းတာက သမုဒယ သစၥာပါ သမုဒယ သစၥာကို ကိုယ္က လုပ္ေတာ့
ဒုကၡသစၥာရပါတယ္။
ဥပမာအေန နဲ့ေျပာရရင္ လူ့ျပည့္ထက္ နတ္ျပည့္က ပိုျပီးခ်မ္းသာတယ္လို ့ေတြးျပီး
နတ္ျပည့္ေရာက္ေၾကာင္းကိုၾကိဳးစားတယ္ နတ္ျပည္ကိုခင္တြယ္တယ္ ပိုေကာင္းတယ္ဆိုျပီး
ခင္တြယ္တာ ဒါက သမုဒယ သစၥာကို တည္ေဆာက္တာ
အဲ့ဒီသမုဒယသစၥာကို တည္ေဆာက္ျပီးၾကိဳးစားလိုက္တာ နတ္ျပည္တကယ္ေရာက္သြားတယ္
နတ္ျပည္ေရာက္တာကိုခ်မ္းသာတယ္လို့ ဒီလိုေတြးတာ တကယ္ခ်မ္းသာသလား ဆိုေတာ့
ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တာျဖစ္လို့ခ်မ္းသာတယ္လို့ ယူဆထားတဲ့
နတ္ျပည့္ခ်မ္းသာကို ေပ်ာ္ပါးေနရေတာ့ခ်မ္းသာတယ္လို ့ထင္တာေပါ့
အဲ့လိုေပ်ာ္ပါးေနတံုး ဘယ္သူေသခ်င္မလဲ ေသတယ္ ဆိုတဲ့အလုပ္ကို ဘယ္သူမွမလုပ္ခ်င္ဘူး
မလုပ္ခ်င္တာကို လုပ္ရတာ မျဖစ္ခ်င္တာကိုျဖစ္ရတာ ဆင္းရဲတယ္ နတ္ျပည္ကလဲ နတ္သက္ေၾကြ
တာပဲ ဆိုေတာ့ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာေလး စည္းစိမ္ခံစားေနရတာကို ဘယ္သူမွမစြန့္လြတ္ခ်င္ဘူး
မစြန့္လြတ္ခ်င္ေပမယ့္ အခ်ိန္တန္ရင္နတ္သက္ေၾကြရတယ္ မေသခ်င္ပဲေသရတယ္ ကဲ
ဒါဟာ ဆင္းရဲျခင္းပဲ ဆင္းရဲတာကိုမသိပဲ နတ္ျပည္ခ်မ္းသာတယ္လို့ ေတြးျပီးနတ္ျဖစ္တာ
နတ္ျပည္လည္းဆင္းရဲတာပဲ ဆင္းရဲကလြတ္တာမဟုတ္ဘူး လူျပည္ေလာက လို ပင္ပင္ပန္ပန္းေတာ့
မေနရမစားရဘူး ဒါေပမယ့္ သူလည္းေသတာပဲ ဆိုေတာ့ ဆင္းရဲတာပဲျဖစ္တယ္
ဆင္းရဲမွန္းမသိပဲခ်မ္းသာတယ္လို ့ထင္ေနတာ အဲ့ဒါ အ၀ိဇၹာပါ ဆင္းရဲမွန္းမသိတာ အ၀ိဇၨာ
ဆင္းရဲမွန္း မသိေတာ့ ခ်မ္းသာတယ္လို ့ပဲထင္ျပီးလိုခ်င္ရခ်င္တယ္ တဏွာ ၀င္တာပါ
လိုခ်င္ရခ်င္တဲ့စိတ္ပဲဖံုးလႊမ္းေနေတာ့ ဆင္းရဲတယ္ဆိုတာကိုမျမင္မသိေတာ့ဘူး အ၀ိဇၨာ ပါ
အ၀ိဇၨာေၾကာင့္တဏွာျဖစ္တယ္ တဏွာေၾကာင့္ အ၀ိဇၹာ ျဖစ္တယ္။
ဒုကၡ သစၥာကိုဒုကၡသစၥာမွန္းမသိဘူး မသိေတာ့ သမုဒယ သစၥာနဲ့ေတာင့္တတယ္
ေတာင့္တ တဲ့အတိုင္းျဖစ္လာေတာ့ေကာ ခ်မ္းသာသလား မခ်မ္းသာဘူး ဆင္းရဲတယ္
ဒီလိုနဲ့ ဆင္းရဲမွန္းမသိျဖစ္ျပီးဆင္းရဲတာေတြေတာင့္တ ဆင္းရဲတယ္ဆိုျပီးခ်မ္းသာမယ္ထင္တာ
ေတြေတာင့္တ ခ်မ္းသာတယ္ထင္တဲ့ဟာေတြကလည္းဆင္းရဲ လည္ေနတာကိုလည္းမသိ
မသိပဲလိုခ်င္ လိုခ်င္တာေတြရျပီးဆင္းရဲ ဆင္းရဲတာကေန လြတ္ကိုမလြတ္ေတာ့တာပါ။
ဆင္းရဲတာကိုမသိေတာ့ ဆင္းရဲတာကိုခ်မ္းသာတယ္ထင္ျပီးခင္တြယ္ သမုဒယ သစၥာ အလုပ္ေတြ
လုပ္ၾကတယ္ ေတာင့္တတာေတြရလာတယ္သမုဒယ သစၥာျပည့္တယ္ ခ်မ္းသားလားဆိုေတာ့လည္းမခ်မ္းသာဘူး ဆင္းရဲတယ္ ဒုကၡသစၥာၾကီးပဲရတယ္
သမုဒယသစၥာ နဲ့ ဒုကၡသစၥာ ဆိုတာ ခႏၶာ ရေနသမွ် ကာလပတ္လံုး လည္ေနမွာပဲျဖစ္တယ္
နိဗၺာကိုမ်က္ေမွာက္မျပဳနိုင္သမွ် ကာလပတ္လံုး ျဖစ္ေနအံုးမွာပါ။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၃) ကေတာ့ အလႊာေတြပါ
အတိတ္ အေၾကာင္း တစ္လႊာ၊ပစၥုပၸန္ အက်ိဳးတစ္လႊာ၊ ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းတစ္လႊာ
အနာဂတ္ အက်ိဳးတစ္လႊာ ဆိုျပီး ေလးလႊာရွိပါတယ္။
အတိတ္ က အေၾကာင္းေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္မွာ အက်ိဳးျဖစ္ရတယ္
ပစၥဳပၸန္မွာ ျပဳ ခဲ့တဲ့အေၾကာင္းေၾကာင့္ အနာဂတ္မွာ အက်ိဳးျဖစ္ရအံုးမယ္ ဒါေလးေတြက အလႊာ အျဖစ္နဲ့
ဖံုးအုပ္ေနတာျဖစ္တယ္ အဲ့ဒီလိုအက်ိဳးသက္ေရာက္မွ ူရွိတယ္ဆိုတာကိုသိျခင္းျဖင့္ ဘ၀ကိုနားလည္လာမယ္
ဘ၀ေတြရေနတယ္ ျဖစ္ပ်က္ရတာျခင္း ကြဲျပားေနတယ္ လက္ရွိပိုုင္ဆိုင္ရတဲ့ ကုသိုလ္ျခင္းကြာျခားေန
တယ္ ဆိုတာေတြဟာ အတိတ္ က အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ပါပဲ အတိတ္ က ျပဳခဲ့တဲ ့ကုသိုလ္ အကုသို္လ္
ေတြ ရဲ့အက်ိဳး ကို ခု ပစၥဳပၸန္မွာ အက်ိဳးခံစားေနရတာ ျဖစ္ပါတယ္ ေနာက္ထပ္ျပီးေတာ့
ပစၥဳပၸန္မွာျပဳတဲ့ ကုသုိလ္ အကုသိုလ္ရဲ့ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အနာဂတ္မွာ အက်ိဳး ျပန္ျဖစ္ရအံုးမွာ ျဖစ္ပါတယ္
အဲ့ လိုေတြျဖစ္တယ္ ဆိုတာ မသိေအာင္ လို ့ ဖံုးလႊမ္းထားတဲ့အတြက္ အလႊာလို ့ေျပာတာပါ
ဒီအလႊာေလးေတြကိုမ်ား ဖယ္ရွားနိုင္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ေတာ့ နိဗၺာန္ ေရႊျပည္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳနိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္
အတိတ္အေၾကာင္းလႊာေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္မွာ အက်ိဳးျဖစ္ေနတာေလးကိုသိျပီး အနာဂတ္ အက်ိဳးတစ္လႊာ
အတြက္ ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းတစ္လႊာကို ခြါခ် နိုင္ရင္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္
အလႊာေလးမ်ား ခြါခ်နိုင္ၾကပါေစ။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၄) ကေတာ့ အဂၤ ါ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါး ပါ
အဂၤ ါ တစ္ဆယ့္ နွစ္ပါး မွာ အ၀ိဇၨာ နဲ့ သခၤ ါရ က (၁) ကြက္မွာ ရွိပါတယ္ အနီေရာင္ နဲ့၀ိုင္းျပထားပါတယ္
၀ိညာဏ္၊နာမ္ရုပ္။သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ စတဲ့ အဂၤ ါေတြကေတာ့ (၂)ကြက္မွာရွိေနပါတယ္
တဏွာ၊ဥပါဒါန္၊ကမၼဘ၀ ဆိုတဲ့ အဂၤ ါေတြကေတာ့(၃)ကြက္မွာအနီေရာင္နဲ့ ၀ိုင္းျပထားပါတယ္
ဇာတိ ဇရာ မရဏ ကေတာ့ (၄)ကြက္မွာရွိပါတယ္။
တရားစခန္းမွာေတာ့ ဒီအဂၤ ါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါးကို တရားကိုယ္မ်ားႏွင့္ဆိုျပီး ရြတ္ဆိုၾကရပါတယ္
{အ၀ိဇၨာ ဆိုတာ မသိတာကိုေခၚပါတယ္ ၊သခၤ ါရ ဆိုတာ ျပဳလုပ္တာကိုေခၚပါတယ္၊
၀ိညာဏ္ ဆိုတာ -အသိစိတ္ကိုေခၚပါတယ္၊နာမ္ရုပ္ ဆိုတာ သြားခ်င္တာနာမ္ သြားတာက ရုပ္၊
စားခ်င္တာ နာမ္ စားတာက ရုပ္၊ အိပ္ခ်င္တာနာမ္ အိပ္တာက ရုပ္၊ လို ့ေခၚပါတယ္၊
သဠာယတန ဆိုတာ အာယာတန(၆)ပါးကိုေခၚပါတယ္၊(အာယတန(၆)ပါးဆိုတာ-မ်က္စိ၊နား၊
ႏွာေခါင္း၊လွ်ာ၊ ကိုယ္၊စိတ္) ဖႆ ဆိုတာ ထိေတြ ့တာကိုေခၚပါတယ္။
ဥပါဒါန္ ဆိုတာ စြဲလမ္းတာကိုေခၚပါတယ္၊ကမၼဘ၀ ဆိုတာ ျပဳလုပ္အားထုတ္တာကိုေခၚပါတယ္၊
ဇာတိ ဆိုတာ ပဋိသေႏၶေနတာကိုေခၚပါတယ္၊ ဇရာဆိုတာ အိုတာကိုေခၚပါတယ္၊
မရဏ ဆိုတာ ေသတာကိုေခၚပါတယ္၊ ေသာက ဆိုတာ စိုးရိမ္တာကိုေခၚပါတယ္၊
ပရိေဒ၀ ဆိုတာ ငိုေကၽြးတာကိုေခၚပါတယ္၊ ဒုကၡ ဆိုတာ ကိုယ္ဆင္းရဲတာကိုေခၚပါတယ္၊
ေဒါမနႆ ဆိုတာ စိတ္ဆင္းရဲတာကိုေခၚပါတယ္၊ဥပါယာသ ဆိုတာ ျပင္းစြာပူေလာင္တာကိုေခၚပါတယ္။)
အဲံဒီလို ရြတ္ဆိုၾကရပါတယ္ ဒါ က ဘာကို ဆိုလိုတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို သိထားဖို ့အတြက္ပါပဲ
အ၀ိဇၨာ နဲ့ပတ္သက္ျပီး ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၁)မွာ ရွင္းေပးခဲ့ျပီးျဖစ္ပါတယ္။
အ၀ိဇၹာ ဆို တဲ့ အတိုင္း မသိလို ့သခၤါရ ျပဳလုပ္ၾကတယ္ အဲ့လိုလုပ္ေတာ့ ဘာေတြ
ျဖစ္လာတာလဲဆိုရင္ ၀ိညာဏ္၊ နာမ္ရုပ္ ၊သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ ဆိုတဲ့ (၂) ကြက္ က လူတစ္ေယာက္ျဖစ္လာတယ္ အဲ့ဒီ လူမွာ တဏွာ ဆိုတဲ့ လိုခ်င္ရခ်င္တဲ့ စိတ္နဲ့
ဥပါဒါန္ စြဲလမ္း ျပီး ကမၼ ဘ၀ ျပဳလုပ္အားထုတ္တယ္ ျပဳလုပ္အားထုတ္ တဲ့အတြက္ေၾကာင့္
ေနာက္ထပ္ဘ၀ တစ္ခု မွာ ဇာတိ လို ့ေခၚတဲ့ ပဋိသေႏၶ ေနရတယ္ ဘ၀ ကိုရလာျပီဆိုရင္
မအိုခ်င္လည္း အိုရတယ္ မနာခ်င္လည္းနာရတယ္ ဇရာ ကို ရတယ္ ဇရာ ကေန မရဏ ျဖစ္ပါတယ္
ဇရာ နဲ့ မရဏ ကိုတြဲျပီး ေဖၚျပထားတာျဖစ္လို ့ တခ်ိဳ႕ ဇရာကိုမရခင္ ပဋိသေႏၶ မွာတင္ ေသရတာေတြ
လည္းရွိေသးတယ္ ပဋိသေႏၶ ဘ၀ ေလးမွာ သက္တမ္းေလးနည္းနည္းပဲ ရင့္ခြင့္ရလိုက္တယ္
ေလာက ကို အသက္ရွင္လွ်က္ ေရာက္ခြင့္ေတာင္မရလိုက္ၾကဘူး အဲ့လိုမ်ိဳးေလးေတြပါ
ဇရာလို ့မဆိုသာေသးခင္မွာကို မရဏ လက္တြင္းကိုသက္ဆင္းၾကရပါတယ္
အဓိက တရားခံ က အ၀ိဇၨာ နဲ့ တဏွာ ပါပဲ သူက မူလက စ လာတာ အလယ္မွာလည္းသူပဲ
အဆံုးမွာလည္း သူပဲျဖစ္ပါတယ္။
အဲ့ဒီမွာ ေဖၚျပထားတဲ့ ေသာက ပရိေဒ၀ ဒုကၡ ေဒါမနႆ ဥပါယာသ ဆိုတာေတြက
ဒီအဆင့္မွာအားလံုးျဖစ္တာပါပဲ သူ ့အဓိပၸါယ္ေတြကိုေတာ့ မီး(၁၁) မီးမွာေဖၚျပထားခဲ့ျပီးျဖစ္ပါတယ္
ဒီအဂၤ ါ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါးကို သိျပီး သတိေလးနဲ့ ဆင္ျခင္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ သံသရာက လြတ္ေျမာက္
ေအာင္ ၾကိဳးစားအားထုတ္သင့္တာကို သိနိုင္ၾကပါလိမ့္မယ္
သံသရာကေန လြတ္ေျမာက္နိုင္ၾကပါေစ။
အဂၤ ါ တစ္ဆယ့္ နွစ္ပါး မွာ အ၀ိဇၨာ နဲ့ သခၤ ါရ က (၁) ကြက္မွာ ရွိပါတယ္ အနီေရာင္ နဲ့၀ိုင္းျပထားပါတယ္
၀ိညာဏ္၊နာမ္ရုပ္။သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ စတဲ့ အဂၤ ါေတြကေတာ့ (၂)ကြက္မွာရွိေနပါတယ္
တဏွာ၊ဥပါဒါန္၊ကမၼဘ၀ ဆိုတဲ့ အဂၤ ါေတြကေတာ့(၃)ကြက္မွာအနီေရာင္နဲ့ ၀ိုင္းျပထားပါတယ္
ဇာတိ ဇရာ မရဏ ကေတာ့ (၄)ကြက္မွာရွိပါတယ္။
တရားစခန္းမွာေတာ့ ဒီအဂၤ ါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါးကို တရားကိုယ္မ်ားႏွင့္ဆိုျပီး ရြတ္ဆိုၾကရပါတယ္
{အ၀ိဇၨာ ဆိုတာ မသိတာကိုေခၚပါတယ္ ၊သခၤ ါရ ဆိုတာ ျပဳလုပ္တာကိုေခၚပါတယ္၊
၀ိညာဏ္ ဆိုတာ -အသိစိတ္ကိုေခၚပါတယ္၊နာမ္ရုပ္ ဆိုတာ သြားခ်င္တာနာမ္ သြားတာက ရုပ္၊
စားခ်င္တာ နာမ္ စားတာက ရုပ္၊ အိပ္ခ်င္တာနာမ္ အိပ္တာက ရုပ္၊ လို ့ေခၚပါတယ္၊
သဠာယတန ဆိုတာ အာယာတန(၆)ပါးကိုေခၚပါတယ္၊(အာယတန(၆)ပါးဆိုတာ-မ်က္စိ၊နား၊
ႏွာေခါင္း၊လွ်ာ၊ ကိုယ္၊စိတ္) ဖႆ ဆိုတာ ထိေတြ ့တာကိုေခၚပါတယ္။
ဥပါဒါန္ ဆိုတာ စြဲလမ္းတာကိုေခၚပါတယ္၊ကမၼဘ၀ ဆိုတာ ျပဳလုပ္အားထုတ္တာကိုေခၚပါတယ္၊
ဇာတိ ဆိုတာ ပဋိသေႏၶေနတာကိုေခၚပါတယ္၊ ဇရာဆိုတာ အိုတာကိုေခၚပါတယ္၊
မရဏ ဆိုတာ ေသတာကိုေခၚပါတယ္၊ ေသာက ဆိုတာ စိုးရိမ္တာကိုေခၚပါတယ္၊
ပရိေဒ၀ ဆိုတာ ငိုေကၽြးတာကိုေခၚပါတယ္၊ ဒုကၡ ဆိုတာ ကိုယ္ဆင္းရဲတာကိုေခၚပါတယ္၊
ေဒါမနႆ ဆိုတာ စိတ္ဆင္းရဲတာကိုေခၚပါတယ္၊ဥပါယာသ ဆိုတာ ျပင္းစြာပူေလာင္တာကိုေခၚပါတယ္။)
အဲံဒီလို ရြတ္ဆိုၾကရပါတယ္ ဒါ က ဘာကို ဆိုလိုတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို သိထားဖို ့အတြက္ပါပဲ
အ၀ိဇၨာ နဲ့ပတ္သက္ျပီး ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၁)မွာ ရွင္းေပးခဲ့ျပီးျဖစ္ပါတယ္။
အ၀ိဇၹာ ဆို တဲ့ အတိုင္း မသိလို ့သခၤါရ ျပဳလုပ္ၾကတယ္ အဲ့လိုလုပ္ေတာ့ ဘာေတြ
ျဖစ္လာတာလဲဆိုရင္ ၀ိညာဏ္၊ နာမ္ရုပ္ ၊သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ ဆိုတဲ့ (၂) ကြက္ က လူတစ္ေယာက္ျဖစ္လာတယ္ အဲ့ဒီ လူမွာ တဏွာ ဆိုတဲ့ လိုခ်င္ရခ်င္တဲ့ စိတ္နဲ့
ဥပါဒါန္ စြဲလမ္း ျပီး ကမၼ ဘ၀ ျပဳလုပ္အားထုတ္တယ္ ျပဳလုပ္အားထုတ္ တဲ့အတြက္ေၾကာင့္
ေနာက္ထပ္ဘ၀ တစ္ခု မွာ ဇာတိ လို ့ေခၚတဲ့ ပဋိသေႏၶ ေနရတယ္ ဘ၀ ကိုရလာျပီဆိုရင္
မအိုခ်င္လည္း အိုရတယ္ မနာခ်င္လည္းနာရတယ္ ဇရာ ကို ရတယ္ ဇရာ ကေန မရဏ ျဖစ္ပါတယ္
ဇရာ နဲ့ မရဏ ကိုတြဲျပီး ေဖၚျပထားတာျဖစ္လို ့ တခ်ိဳ႕ ဇရာကိုမရခင္ ပဋိသေႏၶ မွာတင္ ေသရတာေတြ
လည္းရွိေသးတယ္ ပဋိသေႏၶ ဘ၀ ေလးမွာ သက္တမ္းေလးနည္းနည္းပဲ ရင့္ခြင့္ရလိုက္တယ္
ေလာက ကို အသက္ရွင္လွ်က္ ေရာက္ခြင့္ေတာင္မရလိုက္ၾကဘူး အဲ့လိုမ်ိဳးေလးေတြပါ
ဇရာလို ့မဆိုသာေသးခင္မွာကို မရဏ လက္တြင္းကိုသက္ဆင္းၾကရပါတယ္
အဓိက တရားခံ က အ၀ိဇၨာ နဲ့ တဏွာ ပါပဲ သူက မူလက စ လာတာ အလယ္မွာလည္းသူပဲ
အဆံုးမွာလည္း သူပဲျဖစ္ပါတယ္။
အဲ့ဒီမွာ ေဖၚျပထားတဲ့ ေသာက ပရိေဒ၀ ဒုကၡ ေဒါမနႆ ဥပါယာသ ဆိုတာေတြက
ဒီအဆင့္မွာအားလံုးျဖစ္တာပါပဲ သူ ့အဓိပၸါယ္ေတြကိုေတာ့ မီး(၁၁) မီးမွာေဖၚျပထားခဲ့ျပီးျဖစ္ပါတယ္
ဒီအဂၤ ါ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါးကို သိျပီး သတိေလးနဲ့ ဆင္ျခင္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ သံသရာက လြတ္ေျမာက္
ေအာင္ ၾကိဳးစားအားထုတ္သင့္တာကို သိနိုင္ၾကပါလိမ့္မယ္
သံသရာကေန လြတ္ေျမာက္နိုင္ၾကပါေစ။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၅) ကေတာ့ သံုးပါးအစပ္ ျဖစ္ပါတယ္
စက္၀ိုင္းမွာေဖၚျပထားတဲ့ ၁ နဲ့ ၂ နဲ့ကို စပ္ထားတဲ့ ျမွားအနီးေလး ျပထားတာရွိပါတယ္
အဲ့ဒီ ျမွားအနီေလး က ၁ နဲ့ ၂ နဲ့ စပ္တာ ၂ နဲ့ ၃ နဲ့ စပ္တာ ၃ နဲ့ ၄ နဲ့စပ္တာကိုျပထားတာ
ျဖစ္ပါတယ္
သခၤ ါရ ႏွင့္၀ိညာဏ္ တစ္စပ္။ေ၀ဒနာ ႏွင့္တဏွာ တစ္စပ္။ ကမၼဘ၀ ႏွင့္ဇာတိ တစ္စပ္။
ဒီအစပ္ေတြကို မဆက္ေအာင္ မစပ္ေအာင္ လုပ္နိုင္ဖို ့လိုတာျဖစ္ပါတယ္
အတိတ္ က အေၾကာင္းေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္မွာ အက်ိဳးျဖစ္ပါတယ္ ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းေၾကာင့္
အနာဂတ္မွာ အက်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္ ။
ဒါေၾကာင့္ ယခုပစၥဳပၸန္မွာ အေၾကာင္းေတြကို ခ်ဳပ္နိုင္ခဲ့မယ္ ဆိုရင္
အနာဂတ္မွာ အက်ိဳးေတြျဖစ္လာေတာ့မွာမဟုတ္ပါဘူး ၁ ကေန ၂ ကို စပ္တယ္ အဲ့ဒီ အစပ္ကို
မျဖတ္ေတာက္နိုင္ခဲ့လို ့ ၂ ေနရာမွာ ဒုကၡေတြနဲ့ေနေနရတာျဖစ္ပါတယ္ ၂ ကေန ၃ ကို မဆက္ စပ္
ရေအာင္ ၾကိဳးစားလို ့ရနိုင္ပါတယ္ ၃ ကေန ၄ ကိုမဆက္စပ္ေအာင္ လုပ္လို ့ရနိုင္ပါတယ္
ၾကိဳးစားဖို ့ ေတာ့လိုတာေပါ့ေလ ျဖစ္သမွ် ပ်က္ေနတာကိုသာ သိရင္ ေနာက္ထပ္ စပ္စရာ မလို ေတာ့ဘူး
လို ့ ဆိုတာပါ။
ေ၀ဒနာ ဆိုတာ ခံစားမွ ူသေဘာေလးကိုဆိုလိုတာျဖစ္ပါတယ္ အဲ့ဒီ ေ၀ဒနာျဖစ္လာတဲ့အခါ
ေကာင္းတဲ့ေ၀ဒနာ ဆိုရင္ လူေတြက ထပ္ျပီးခံစားခ်င္တဲ့ေလာဘ ျဖစ္တယ္
မေကာင္းတဲ့ ေ၀ဒနာ ဆိုရင္ မေက်မနပ္ နဲ့ ေဒါသ ျဖစ္တယ္ ေ၀ဒနာ ကေန တဏွာ ျဖစ္လာတာပါ
ေကာင္းရင္ထပ္ရခ်င္တယ္ မေကာင္းရင္လည္း ေကာင္းလာမလားဆိုတဲ့အေတြးနဲ့ ေကာင္းတာေလး
ျဖစ္လာဖို ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ နဲ့(အဲ့ဒီေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ဆိုတာ လိုခ်င္ရခ်င္တာ =ဒါေၾကာင့္ တဏွာျဖစ္တယ္)
ေ၀ဒနာ ကေန တဏွာ ျဖစ္တာပါပဲ ေကာင္းတဲ့ ေ၀ဒနာျဖစ္ျဖစ္ မေကာင္းတဲ့ ေ၀ဒနာ ျဖစ္ျဖစ္ ေ၀ဒနာေပၚ
မွာ တဏွာ ျဖစ္ၾကတယ္လို ့ေျပာတာပါ ေ၀ဒနာ ကိုေ၀ဒနာ မွန္းသိျပီး ေ၀ဒနာေလးပါလားလို ့
ရပ္တန္ ႕ဖို ့ အင္မတန္မွ ခက္ၾကပါတယ္။
အဲ့လိုခက္လို ့လဲေနာက္ တစ္ စပ္ကို ေရာက္သြားၾကတာပါပဲ ရပ္တန့္နိုင္ဖို ့ အေတာ္ကို ၾကိဳးစားရအံုးမွာပါ
တခုေတာ့ရွိပါတယ္ ဆရာသမားေတြေျပာတဲ့စကား ပါ မလုပ္တတ္ရင္သာခက္တာ
လုပ္တတ္ရင္လြယ္တယ္တဲ့ လုပ္တတ္ဖို့ဆိုတာက လည္း နည္းလမ္းအမွန္ကိုသိမွ အခ်ိန္ေပးနိုင္မွ
ျဖစ္မယ္ ဆိုတာပါပဲ
အစပ္ေတြကိုျဖတ္ေတာက္နိုင္ၾကပါေစ။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၆)ကေတာ့ ၀ဋ္သံုး၀ ျဖစ္ပါတယ္
၀ဋ္သံုး၀ ဆိုတာ ကိေလသ ၀ဋ္။ ကမၼ၀ဋ္။ ၀ိပါက ၀ဋ္။ စတဲ့ သံုးပါးေသာ ၀ဋ္ ကို ဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။
ကိေလသ ၀ဋ္ ဆိုတာ စိတ္ မွာျဖစ္ေပၚတဲ့အညစ္အေၾကး ဆႏၵကို ဆိုလိုတာပါ
ကမၼ ၀ဋ္ ကေတာ့ ျပဳလုပ္အားထုတ္တာျဖစ္ျပီး
၀ိပါက ၀ဋ္ ကေတာ့ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တာျဖစ္ေနရတာပါ ခံစားေနရတာကိုေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္
ဥပမာ အေန နဲ့ ရွင္းေအာင္ ေျပာရရင္
တီဗီြ ၾကည့္ခ်င္လာတယ္ ဆိုပါစို ့
တီဗီြ ၾကည့္ခ်င္ တဲ့စိတ္ ဟာ ကိေလသာ စိတ္ပါပဲ။ ကိေလသ ၀ဋ္ ခံစားရတာပါ။
စိတ္မွာ အညစ္အေၾကးျဖစ္ေပၚလာတာပါ ။
ၾကည့္ခ်င္လို ့ မီးဖြင့္တယ္ ။ တီဗီြ ခလုတ္ေတြကို ဖြင့္မယ္။ ဒါက ကမၼ ၀ဋ္ပါ။
ျပဳလုပ္အားထုတ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
တီဗီြ ထိုင္ၾကည့္ေနျပီဆိုရင္ေတာ့ ၀ိပါက ၀ဋ္ကို ခံစားေနရတာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို၀ဋ္ေၾကြးေတြကိုခံစားေနရတာ ကို ၀ဋ္ခံေနရမွန္းမသိပဲ စည္းစိမ္ခံစားေနတယ္လို ့ ထင္ေယာင္
ထင္မွားနဲ့ ဘ၀ ကိုေပ်ာ္ေနၾကတာပါ တကယ္ေတာ့ အဲ့ဒါ ၀ိပါက ၀ဋ္ကို ခံစားတာပါ။
ခပ္ေပ်ာ္ေပ်ာ္ေျပာရရင္ေတာ့ ခ်စ္သူရွိခ်င္တယ္ ခ်စ္သူ ရေအာင္ အားထုတ္တယ္ ခ်စ္သူ ရွိလာတယ္
ရွိခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္လဲ ပင္ပန္းတယ္ ရွိေအာင္အားထုတ္ရတာလဲ ပင္ပန္းတယ္ ရွိလာေတာ့လဲ
ပင္ပန္းတယ္ ဘာေတြပင္ပန္း လဲ ဆိုတာေတာ့ မေျပာေတာ့ပါဘူး ခ်စ္သူရွိၾကတဲ့သူတိုင္း ပင္ပန္းတာကို
ခံစားဖူးၾကမွာပါ ပင္ပန္း တာကို ပင္ပန္းမွန္းမသိရင္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ ကို ကိေလသာ ထူတဲ့ သူပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဘယ္အရာမွမျမဲတာကိုသိသိၾကီးနဲ့ လိုခ်င္ရခ်င္ျပီး ပင္ပန္းဆင္းရဲေနၾကတာကို ဆင္းရဲမွန္းမသိၾကလို ့
သံသရာမွာ ပင္ပန္းျပီးရင္း ပင္ပန္းရင္း ျဖစ္ေနၾကတာပါ ကိုယ့္ကို ကိုယ္ သနားတတ္ရင္ သနား လြန္းလို ့
ဆိုျပီး လဲေတာင္ေသလို ့ရတယ္ေနာ္ တကယ္ေစ့ေစ့ေတြးရင္ ေပါ့။
ျဖစ္ခ်င္တဲ့စိတ္နဲ့ ကိေလသာ ေတြ ေမြး ျဖစ္ေအာင္အားထုတ္ ျပီးေတာ့
၀ဋ္ေၾကြးကို ပယ္ပယ္နယ္နယ္ ခံစားရတာ အဲ့ဒါ ၀ဋ္သံုးပါး ပါပဲ ရွင္...
၀ိပါက္ ဆိုတာ ေနာက္မွ ျဖစ္တာမဟုတ္ပါဘူး ခု ကိုလတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ၾကီးခံစားေနရတာပါ။
ဒီ၀ဋ္သံုးပါးက ေန လြတ္ေအာင္ဆိုရင္ေတာ့ ကိေလသာေတြကိုသတ္ျပီး သံသရာက လြတ္ေအာင္ ၾကိဳးစား
မွ နိဗၺာန္ စံ၀င္မွပဲ ၀ဋ္ေၾကြးေတြက အျပီးသတ္မွာျဖစ္ပါတယ္။
အားလံုး၀ဋ္ေၾကြးေလးေတြ ေက် ၾကပါေစေတာ့။
၀ဋ္သံုး၀ ဆိုတာ ကိေလသ ၀ဋ္။ ကမၼ၀ဋ္။ ၀ိပါက ၀ဋ္။ စတဲ့ သံုးပါးေသာ ၀ဋ္ ကို ဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။
(ကိေလသ ၀ဋ္ ဆိုတာ အ၀ိဇၨာ၊တဏွာ၊ဥပါဒါန္။ ကမၼ ၀ဋ္ ဆိုတာ သခၤါရႏွင့္ ကမၼ ဘ၀
၀ိပါက ၀ဋ္ ဆိုတာ ၀ိညာဏ္ ၊ နာမ္ရုပ္၊ သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ၊ဇာတိ၊ဥပ ပတၱိဘ၀၊ ဇရာ မရဏ)ကိေလသ ၀ဋ္ ဆိုတာ စိတ္ မွာျဖစ္ေပၚတဲ့အညစ္အေၾကး ဆႏၵကို ဆိုလိုတာပါ
ကမၼ ၀ဋ္ ကေတာ့ ျပဳလုပ္အားထုတ္တာျဖစ္ျပီး
၀ိပါက ၀ဋ္ ကေတာ့ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တာျဖစ္ေနရတာပါ ခံစားေနရတာကိုေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္
ဥပမာ အေန နဲ့ ရွင္းေအာင္ ေျပာရရင္
တီဗီြ ၾကည့္ခ်င္လာတယ္ ဆိုပါစို ့
တီဗီြ ၾကည့္ခ်င္ တဲ့စိတ္ ဟာ ကိေလသာ စိတ္ပါပဲ။ ကိေလသ ၀ဋ္ ခံစားရတာပါ။
စိတ္မွာ အညစ္အေၾကးျဖစ္ေပၚလာတာပါ ။
ၾကည့္ခ်င္လို ့ မီးဖြင့္တယ္ ။ တီဗီြ ခလုတ္ေတြကို ဖြင့္မယ္။ ဒါက ကမၼ ၀ဋ္ပါ။
ျပဳလုပ္အားထုတ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
တီဗီြ ထိုင္ၾကည့္ေနျပီဆိုရင္ေတာ့ ၀ိပါက ၀ဋ္ကို ခံစားေနရတာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို၀ဋ္ေၾကြးေတြကိုခံစားေနရတာ ကို ၀ဋ္ခံေနရမွန္းမသိပဲ စည္းစိမ္ခံစားေနတယ္လို ့ ထင္ေယာင္
ထင္မွားနဲ့ ဘ၀ ကိုေပ်ာ္ေနၾကတာပါ တကယ္ေတာ့ အဲ့ဒါ ၀ိပါက ၀ဋ္ကို ခံစားတာပါ။
ခပ္ေပ်ာ္ေပ်ာ္ေျပာရရင္ေတာ့ ခ်စ္သူရွိခ်င္တယ္ ခ်စ္သူ ရေအာင္ အားထုတ္တယ္ ခ်စ္သူ ရွိလာတယ္
ရွိခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္လဲ ပင္ပန္းတယ္ ရွိေအာင္အားထုတ္ရတာလဲ ပင္ပန္းတယ္ ရွိလာေတာ့လဲ
ပင္ပန္းတယ္ ဘာေတြပင္ပန္း လဲ ဆိုတာေတာ့ မေျပာေတာ့ပါဘူး ခ်စ္သူရွိၾကတဲ့သူတိုင္း ပင္ပန္းတာကို
ခံစားဖူးၾကမွာပါ ပင္ပန္း တာကို ပင္ပန္းမွန္းမသိရင္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ ကို ကိေလသာ ထူတဲ့ သူပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဘယ္အရာမွမျမဲတာကိုသိသိၾကီးနဲ့ လိုခ်င္ရခ်င္ျပီး ပင္ပန္းဆင္းရဲေနၾကတာကို ဆင္းရဲမွန္းမသိၾကလို ့
သံသရာမွာ ပင္ပန္းျပီးရင္း ပင္ပန္းရင္း ျဖစ္ေနၾကတာပါ ကိုယ့္ကို ကိုယ္ သနားတတ္ရင္ သနား လြန္းလို ့
ဆိုျပီး လဲေတာင္ေသလို ့ရတယ္ေနာ္ တကယ္ေစ့ေစ့ေတြးရင္ ေပါ့။
ျဖစ္ခ်င္တဲ့စိတ္နဲ့ ကိေလသာ ေတြ ေမြး ျဖစ္ေအာင္အားထုတ္ ျပီးေတာ့
၀ဋ္ေၾကြးကို ပယ္ပယ္နယ္နယ္ ခံစားရတာ အဲ့ဒါ ၀ဋ္သံုးပါး ပါပဲ ရွင္...
၀ိပါက္ ဆိုတာ ေနာက္မွ ျဖစ္တာမဟုတ္ပါဘူး ခု ကိုလတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ၾကီးခံစားေနရတာပါ။
ဒီ၀ဋ္သံုးပါးက ေန လြတ္ေအာင္ဆိုရင္ေတာ့ ကိေလသာေတြကိုသတ္ျပီး သံသရာက လြတ္ေအာင္ ၾကိဳးစား
မွ နိဗၺာန္ စံ၀င္မွပဲ ၀ဋ္ေၾကြးေတြက အျပီးသတ္မွာျဖစ္ပါတယ္။
အားလံုး၀ဋ္ေၾကြးေလးေတြ ေက် ၾကပါေစေတာ့။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၇)ကေတာ့ ကာလ သံုးျဖာ ျဖစ္ပါတယ္။
လြန္ေလျပီးေသာ အတိတ္ ကာလ(၁-ကြက္)။ယခုျဖစ္ဆဲ ပစၥဳပၸန္ ကာလ(၂-ကြက္နွင့္ ၃- ကြက္)
ေနာင္ ျဖစ္လတၱံ အနာဂတ္ ကာလ(၄-ကြက္)
ဒီကာလေလး သံုးျဖာ ကို ပိုင္းျခားထင္ထင္ သိျမင္ျခင္းအားျဖင့္ သတိ သံေ၀ဂ ရျပီး
သစၥာတရားကို ေလ့လာအားထုတ္ဖို ့ တြန္းအားေပး မွာျဖစ္ပါတယ္။
ကာလ သံုးျဖာမွာ လြန္ေလျပီးေသာ အတိတ္ကာလ(၁- ကြက္) က ျပဳခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္
လက္ရွိ ပစၥဳပၸန္ကာလ (၂-ကြက္) ကို ရရွိတာျဖစ္ပါတယ္။ ၂- ကြက္ထဲက ေန ၃-ကြက္ကို ေရာက္ေစ
တဲ့ အေၾကာင္းေလး က ေ၀ဒနာ က စတာျဖစ္ပါတယ္။ ေ၀ဒနာကိုေ၀ဒနာ လို ့မသိလို ့ ႏွစ္သက္တဲ့
ေ၀ဒနာ လာရင္ ပိုျပီးလိုခ်င္ရခ်င္တဲ့ ေလာဘ စိတ္ ကိုျဖစ္ေစမယ္။ မႏွစ္သက္တဲ့ ေ၀ဒနာ လာရင္
မေက်နပ္ တဲ့ ေဒါသ စိတ္ကို ျဖစ္ေစမယ္။
ေ၀ဒနာ က ေန တဏွာကို ဆက္သြားေစတာပါ။နွစ္သက္တဲ့ေ၀ဒနာ ကေန လိုခ်င္တဲ့ တဏွာကို
ျဖစ္ေစသလို မႏွစ္သက္ တဲ့ ေ၀ဒနာ ကေန လဲ လိုခ်င္တဲ့ တဏွာကိုျဖစ္ေစပါတယ္။မေက်နပ္တဲ့
စိတ္ကေလးက ငါ့က်မွ ျဖစ္ရေလျခင္း ဆိုျပီး သာယာဖြယ္ ေ၀ဒနာကိုခံစားခြင့္ရဖို ့ ေမွ်ာ္လင့္တဲ့
ေတာင့္တ တဲ့ ေလာဘ စိတ္ကေလး ျဖစ္လာတာပါ။ေက်နပ္သည္ျဖစ္ေစ မေက်နပ္သည္ျဖစ္ေစ
တဏွာကို ျဖစ္ေစပါတယ္။
ရွင္းေအာင္ေျပာရရင္ ဆင္းရဲတဲ့သူလည္း ဆင္းရဲရာကေန ခ်မ္းသာလာမလားဆိုတဲ့
ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေလာဘ စိတ္ကေလး ရွိတယ္ ။ခ်မ္းသာတဲ့သူကလည္း ဒီထက္ဒီ ခ်မ္းသာဖို ့
ပိုလိုခ်င္တယ္။တဏွာ စိတ္ေတြပဲ ၀င္၀င္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာ ျဖစ္လာရင္ ေ၀ဒနာပါလားလို ့ မသိရင္ တဏွာစိတ္၀င္လာတယ္။
တဏွာစိတ္၀င္လာတာဟာ ၂- ကြက္ကေန ၃- ကြက္ကို ေရာက္လာတာပါပဲ။
တဏွာကို တဏွာမွန္းမသိေတာ့ စြဲလမ္းလာမယ္။စြဲလမ္း လာေတာ့ မရ ရေအာင္လုပ္တယ္။
ကိုင္း ..မရ ရေအာင္ လုပ္ေတာ့ ဘ၀ အသစ္ တစ္ခုထပ္ျဖစ္ျပန္တယ္။
ဒီေတာ့ ၄ ကြက္ကို ေရာက္ေတာ့တာပါပဲ။.....တခုခုကို ျဖတ္ေတာက္ပစ္မွသာ
သံသရာစက္၀ိုင္းက ရပ္တန္ ့မွာျဖစ္ပါတယ္။
ကာလ သံုးျဖာ ကေန သတိ သံေ၀ဂ ရယူနိုင္ၾကပါေစ။
လြန္ေလျပီးေသာ အတိတ္ ကာလ(၁-ကြက္)။ယခုျဖစ္ဆဲ ပစၥဳပၸန္ ကာလ(၂-ကြက္နွင့္ ၃- ကြက္)
ေနာင္ ျဖစ္လတၱံ အနာဂတ္ ကာလ(၄-ကြက္)
ဒီကာလေလး သံုးျဖာ ကို ပိုင္းျခားထင္ထင္ သိျမင္ျခင္းအားျဖင့္ သတိ သံေ၀ဂ ရျပီး
သစၥာတရားကို ေလ့လာအားထုတ္ဖို ့ တြန္းအားေပး မွာျဖစ္ပါတယ္။
ကာလ သံုးျဖာမွာ လြန္ေလျပီးေသာ အတိတ္ကာလ(၁- ကြက္) က ျပဳခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္
လက္ရွိ ပစၥဳပၸန္ကာလ (၂-ကြက္) ကို ရရွိတာျဖစ္ပါတယ္။ ၂- ကြက္ထဲက ေန ၃-ကြက္ကို ေရာက္ေစ
တဲ့ အေၾကာင္းေလး က ေ၀ဒနာ က စတာျဖစ္ပါတယ္။ ေ၀ဒနာကိုေ၀ဒနာ လို ့မသိလို ့ ႏွစ္သက္တဲ့
ေ၀ဒနာ လာရင္ ပိုျပီးလိုခ်င္ရခ်င္တဲ့ ေလာဘ စိတ္ ကိုျဖစ္ေစမယ္။ မႏွစ္သက္တဲ့ ေ၀ဒနာ လာရင္
မေက်နပ္ တဲ့ ေဒါသ စိတ္ကို ျဖစ္ေစမယ္။
ေ၀ဒနာ က ေန တဏွာကို ဆက္သြားေစတာပါ။နွစ္သက္တဲ့ေ၀ဒနာ ကေန လိုခ်င္တဲ့ တဏွာကို
ျဖစ္ေစသလို မႏွစ္သက္ တဲ့ ေ၀ဒနာ ကေန လဲ လိုခ်င္တဲ့ တဏွာကိုျဖစ္ေစပါတယ္။မေက်နပ္တဲ့
စိတ္ကေလးက ငါ့က်မွ ျဖစ္ရေလျခင္း ဆိုျပီး သာယာဖြယ္ ေ၀ဒနာကိုခံစားခြင့္ရဖို ့ ေမွ်ာ္လင့္တဲ့
ေတာင့္တ တဲ့ ေလာဘ စိတ္ကေလး ျဖစ္လာတာပါ။ေက်နပ္သည္ျဖစ္ေစ မေက်နပ္သည္ျဖစ္ေစ
တဏွာကို ျဖစ္ေစပါတယ္။
ရွင္းေအာင္ေျပာရရင္ ဆင္းရဲတဲ့သူလည္း ဆင္းရဲရာကေန ခ်မ္းသာလာမလားဆိုတဲ့
ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေလာဘ စိတ္ကေလး ရွိတယ္ ။ခ်မ္းသာတဲ့သူကလည္း ဒီထက္ဒီ ခ်မ္းသာဖို ့
ပိုလိုခ်င္တယ္။တဏွာ စိတ္ေတြပဲ ၀င္၀င္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာ ျဖစ္လာရင္ ေ၀ဒနာပါလားလို ့ မသိရင္ တဏွာစိတ္၀င္လာတယ္။
တဏွာစိတ္၀င္လာတာဟာ ၂- ကြက္ကေန ၃- ကြက္ကို ေရာက္လာတာပါပဲ။
တဏွာကို တဏွာမွန္းမသိေတာ့ စြဲလမ္းလာမယ္။စြဲလမ္း လာေတာ့ မရ ရေအာင္လုပ္တယ္။
ကိုင္း ..မရ ရေအာင္ လုပ္ေတာ့ ဘ၀ အသစ္ တစ္ခုထပ္ျဖစ္ျပန္တယ္။
ဒီေတာ့ ၄ ကြက္ကို ေရာက္ေတာ့တာပါပဲ။.....တခုခုကို ျဖတ္ေတာက္ပစ္မွသာ
သံသရာစက္၀ိုင္းက ရပ္တန္ ့မွာျဖစ္ပါတယ္။
ကာလ သံုးျဖာ ကေန သတိ သံေ၀ဂ ရယူနိုင္ၾကပါေစ။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္(၈) ကေတာ့ ေနာက္ဆံုး အသြယ္ ပါ။
ျခင္းရာႏွစ္ဆယ္ ျဖစ္ပါတယ္။
အတိတ္ အေၾကာင္းျခင္းရာ ငါးပါး(၁-အကြက္) ပစၥဳပၸန္ အက်ိဳး ျခင္းရာငါးပါး(၂-အကြက္)
ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းျခင္းရာငါးပါး(၃-ကြက္) အနာဂတ္ အက်ိဳးျခင္းရာငါးပါး(၄-အကြက္)
အတိတ္ေၾကာင္းျခင္းရာ ငါးပါး ဆိုတာ အ၀ိဇၨာ၊သခၤ ါရ၊ တဏွာ၊ဥပါဒါန္၊ဘ၀
ပစၥဳပၸန္ အက်ိဳးျခင္းရာ ငါးပါး ဆိုတာ ၀ိညာဏ္၊နာမ္ရုပ္၊သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ
ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းျခင္းရာ ငါးပါး ဆိုတာ တဏွာ၊ ဥပါဒါန္၊ဘ၀၊ အ၀ိဇၨာ၊ သခၤ ါရ
အနာဂတ္ အက်ိဳးျခင္းရာ ငါးပါး ဆိုတာ ၀ိညာဏ္၊နာမ္ရုပ္၊သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ
အတိတ္ ေၾကာင္းျခင္းရာကေန စျပီးၾကည့္လိုက္ရင္ သစၥာ မသိ ၾကလို ့ ျပဳလုပ္ၾကတယ္
ဘာနဲ့ လုပ္သလဲ လိုခ်င္တပ္မက္မွ ူတဏွာ နဲ့လုပ္တယ္ စြဲစြဲလမ္းလမ္း လုပ္တယ္
အဲ့လို လုပ္လို ့ အက်ိဳးခံစားရတယ္ လက္ရွိ ပစၥဳပၸန္ အက်ိဳးပါ။
လက္ရွိ ပစၥဳပၸန္ မွာ အက်ိဳးခံစား ရတာ က ၀ိညာဏ္ လို ့ေခၚတဲ့ အသိစိတ္
ေနာက္ (နာမ္ နဲ့ ရုပ္) ျပီးေတာ့ (သဠာယတန လို ့ေခၚတဲ့ မ်က္စိ နား ႏွာေခါင္း လွ်ာ ကိုယ္ စိတ္)
(ဖႆ အေတြ ့အထိ) ( ေ၀ဒနာ ဆိုတာ ခံစားမွ ူ) အဲ့တာေတြကိုရလာတယ္။
လက္ရွိဘ၀မွာ လိုခ်င္တပ္မက္တဲ့ တဏွာ စိတ္ နဲ့ စြဲစြဲလမ္းလမ္း လုပ္မယ္ ဆိုရင္
သစၥာ မသိ တဲ့ စိတ္ နဲ့ ျပဳလုပ္ၾကမယ္ ဆိုရင္ အနာဂတ္ မွာ အက်ိဳးျဖစ္လာ မယ္
ဘယ္လို အက်ိဳးေတြ ျဖစ္လာမလဲ---- ၀ိညာဏ္ လို ့ေခၚတဲ့ အသိစိတ္
ေနာက္ (နာမ္ နဲ့ ရုပ္) ျပီးေတာ့ (သဠာယတန လို ့ေခၚတဲ့ မ်က္စိ နား ႏွာေခါင္း လွ်ာ ကိုယ္ စိတ္)
(ဖႆ အေတြ ့အထိ) ( ေ၀ဒနာ ဆိုတာ ခံစားမွ ူ) အဲ့တာေတြကိုျပန္ရပါမယ္။
ဒါေတြ ပဲျပန္ရမယ္ ဆိုတာ ကိုမသိလို ့ ျပဳလုပ္ၾက အားထုတ္ ၾကတာကို ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္
နဲ့ ရဟႏ ၱာ မ်ားက သိေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဟာျပ ညႊန္ျပထားတာ ကိုေလ ့လာသိထားျပီး
နားလည္ဖို ့အေရးၾကီးလွပါတယ္။
ဒုကၡေတြ ပဲ အဖန္တလဲလဲ ရေနပါလားဆိုတာ သိမွ သံသရာက ေန ထြက္ဖို့ စိတ္ကူးမိမယ္
ထြက္တဲ့လမ္းကိုရွာၾကမယ္ ဒါ ဆိုရင္ေတာ့ ပဋိစၥသမုပၸဒ္ကို ဘာလို ့သင္ယူ ရသလဲ ဆိုတာေလးကို
နားလည္ ၾကပါလိမ့္မယ္။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္ ကို သိထား နားလည္ထားရင္ တရားအေျခခံ ရွိထားျပီးျဖစ္လို ့ အဘိဓမၼာ တရား
ေတြ ကို နာၾကားျပီး ၀ိပႆနာ အားထုတ္ ဖို ့ အဆင္သင့္ျဖစ္ၾကပါျပီ။
သံေ၀ဂ မရွိရင္ သုတၱာန္ တရားေတြ နာၾကားျပီးမွ ၀ိပႆနာ အားထုတ္ ဖို ့ အဆင္ေျပမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ သံေ၀ဂ ဆိုတာ ခႏၶာ ရဲ့ လည္ပတ္ မွ ူ ဒုကၡ ကို သိဖို ့ျဖစ္ပါတယ္။
ျခင္းရာႏွစ္ဆယ္ ျဖစ္ပါတယ္။
အတိတ္ အေၾကာင္းျခင္းရာ ငါးပါး(၁-အကြက္) ပစၥဳပၸန္ အက်ိဳး ျခင္းရာငါးပါး(၂-အကြက္)
ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းျခင္းရာငါးပါး(၃-ကြက္) အနာဂတ္ အက်ိဳးျခင္းရာငါးပါး(၄-အကြက္)
အတိတ္ေၾကာင္းျခင္းရာ ငါးပါး ဆိုတာ အ၀ိဇၨာ၊သခၤ ါရ၊ တဏွာ၊ဥပါဒါန္၊ဘ၀
ပစၥဳပၸန္ အက်ိဳးျခင္းရာ ငါးပါး ဆိုတာ ၀ိညာဏ္၊နာမ္ရုပ္၊သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ
ပစၥဳပၸန္ အေၾကာင္းျခင္းရာ ငါးပါး ဆိုတာ တဏွာ၊ ဥပါဒါန္၊ဘ၀၊ အ၀ိဇၨာ၊ သခၤ ါရ
အနာဂတ္ အက်ိဳးျခင္းရာ ငါးပါး ဆိုတာ ၀ိညာဏ္၊နာမ္ရုပ္၊သဠာယတန၊ဖႆ၊ေ၀ဒနာ
အတိတ္ ေၾကာင္းျခင္းရာကေန စျပီးၾကည့္လိုက္ရင္ သစၥာ မသိ ၾကလို ့ ျပဳလုပ္ၾကတယ္
ဘာနဲ့ လုပ္သလဲ လိုခ်င္တပ္မက္မွ ူတဏွာ နဲ့လုပ္တယ္ စြဲစြဲလမ္းလမ္း လုပ္တယ္
အဲ့လို လုပ္လို ့ အက်ိဳးခံစားရတယ္ လက္ရွိ ပစၥဳပၸန္ အက်ိဳးပါ။
လက္ရွိ ပစၥဳပၸန္ မွာ အက်ိဳးခံစား ရတာ က ၀ိညာဏ္ လို ့ေခၚတဲ့ အသိစိတ္
ေနာက္ (နာမ္ နဲ့ ရုပ္) ျပီးေတာ့ (သဠာယတန လို ့ေခၚတဲ့ မ်က္စိ နား ႏွာေခါင္း လွ်ာ ကိုယ္ စိတ္)
(ဖႆ အေတြ ့အထိ) ( ေ၀ဒနာ ဆိုတာ ခံစားမွ ူ) အဲ့တာေတြကိုရလာတယ္။
လက္ရွိဘ၀မွာ လိုခ်င္တပ္မက္တဲ့ တဏွာ စိတ္ နဲ့ စြဲစြဲလမ္းလမ္း လုပ္မယ္ ဆိုရင္
သစၥာ မသိ တဲ့ စိတ္ နဲ့ ျပဳလုပ္ၾကမယ္ ဆိုရင္ အနာဂတ္ မွာ အက်ိဳးျဖစ္လာ မယ္
ဘယ္လို အက်ိဳးေတြ ျဖစ္လာမလဲ---- ၀ိညာဏ္ လို ့ေခၚတဲ့ အသိစိတ္
ေနာက္ (နာမ္ နဲ့ ရုပ္) ျပီးေတာ့ (သဠာယတန လို ့ေခၚတဲ့ မ်က္စိ နား ႏွာေခါင္း လွ်ာ ကိုယ္ စိတ္)
(ဖႆ အေတြ ့အထိ) ( ေ၀ဒနာ ဆိုတာ ခံစားမွ ူ) အဲ့တာေတြကိုျပန္ရပါမယ္။
ဒါေတြ ပဲျပန္ရမယ္ ဆိုတာ ကိုမသိလို ့ ျပဳလုပ္ၾက အားထုတ္ ၾကတာကို ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္
နဲ့ ရဟႏ ၱာ မ်ားက သိေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဟာျပ ညႊန္ျပထားတာ ကိုေလ ့လာသိထားျပီး
နားလည္ဖို ့အေရးၾကီးလွပါတယ္။
ဒုကၡေတြ ပဲ အဖန္တလဲလဲ ရေနပါလားဆိုတာ သိမွ သံသရာက ေန ထြက္ဖို့ စိတ္ကူးမိမယ္
ထြက္တဲ့လမ္းကိုရွာၾကမယ္ ဒါ ဆိုရင္ေတာ့ ပဋိစၥသမုပၸဒ္ကို ဘာလို ့သင္ယူ ရသလဲ ဆိုတာေလးကို
နားလည္ ၾကပါလိမ့္မယ္။
ပဋိစၥသမုပၸဒ္ ကို သိထား နားလည္ထားရင္ တရားအေျခခံ ရွိထားျပီးျဖစ္လို ့ အဘိဓမၼာ တရား
ေတြ ကို နာၾကားျပီး ၀ိပႆနာ အားထုတ္ ဖို ့ အဆင္သင့္ျဖစ္ၾကပါျပီ။
သံေ၀ဂ မရွိရင္ သုတၱာန္ တရားေတြ နာၾကားျပီးမွ ၀ိပႆနာ အားထုတ္ ဖို ့ အဆင္ေျပမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ သံေ၀ဂ ဆိုတာ ခႏၶာ ရဲ့ လည္ပတ္ မွ ူ ဒုကၡ ကို သိဖို ့ျဖစ္ပါတယ္။
ဤေကာင္းမႈကုသုိလ္ကံ
ေစတနာအေပါင္းတို႔သည္ အားထုတ္ဆဲျဖစ္ေသာ
ဝိပႆနာဉာဏ္မွ မဂ္ဉာဏ္သုိ႔ေက်းဇူးျပဳျခင္းငွာ
အေထာက္အပံ့ ပစၥည္းအျဖစ္ျဖင့္
တည္ရွိပါေစသတည္း။
အရွင္ဉာဏဓဇ
မုိးကုတ္ဝိပႆနာ မဂၤလာမဂၢင္ရိပ္သာ
ပင္မသံေဝဇနိယဌာန
အမရပူရၿမိဳ႕။
No comments:
Post a Comment